Us heu portat bé aquest any?- mestralitzat.blogspot.com |
Els que em
seguiu a l’Instagram haureu vist que m’he portat molt bé i els Reis Mags
d’Orient han sigut molt generosos amb mi. M’han portat llibres infantils per
ajudar-me a ampliar la meva biblioteca de mestra i jocs de taula per passar les
tardes i vespres amb amics.
Instagram- mestralitzat |
Alguns em
coneixeu i sabreu bé que m’agraden molt els els jocs de taula. A casa sempre hi
ha hagut molta tradició de joc de taula i crec que se m’ha encomanat aquest
vici (un vici ben sa, es clar!). M’han portat dos jocs ben coneguts per a mi,
el DIXIT i l’UBONGO i un de nou anomenat IKONTKUS. Els dos primers ja els teníem
a casa i són dos dels meus preferits. Me’ls han portat, bàsicament, per evitar
que m’emportés sempre el de casa ara que visc més lluny. A més, m’han portat
també l’esperada extensió del Dixit, molt demanada entre els amics amb qui
juguem. El tercer, l’Ikontkus, és un joc nou per jugar amb les emocions i té
molt bona pinta. Sembla ser que aquest
any els Reis venen molt ben aconsellats.
Aquesta entrada, doncs, la dedicaré exclusivament als JOCS
DE TAULA. Explicaré per què pot ser una molt bona eina per al treball a
l’aula i tots els beneficis que aporta aquesta mena de joc a infantil (i a
totes les edats però jo em centro sempre en els petits de l’escola, ja ho
sabeu).
Els jocs de
taula no són cap novetat. Existeixen des de fa dècades i n’hi ha de totes les
castes i models. A les aules d’infantil sempre n’hi ha hagut. I solen haver puzles,
dominos, memorys i algun que altre clàssic més. Però jo no em refereixo pas només
a aquests quan parlo de jocs de taula sinó a tots aquells que, com el nom
indica, es juguen al voltant d’una taula i impliquen a diverses persones. N’hi
ha tants que no ens els acabaríem (a l’entrada “us heu portat bé aquest any?”
en trobareu d’interessants). És per això que no ens hem de quedar només amb els
tres que he anomenat més amunt. Hem d’anar més enllà, innovar i buscar entre la
multitud de jocs de taula. Considero que avui en dia se’n fan de molt originals
i atractius amb molts aprenentatges possibles i per a totes les edats.
APROFITEM-HO!
Al que anàvem, hi ha moltes
maneres de treballar amb els jocs de taula a una aula d’infantil, des de racons
fins a projectes. També en són molts els beneficis i aprenentatges que
aquests poden potenciar, i aquí és on volia arribar. QUÈ PODEM APRENDRE JUGANT?
En relació al llenguatge verbal:
• Comprendre el
missatge comunicatiu on s'expliquen les regles del joc.
• Verbalitzar
les accions pròpies d’un joc de taula: et passo el dau, gràcies, em toca, et
toca, m’ha sortit el color..., agafa un/a...
• Vocabulari
propi dels jocs de taula: dau, tauler, torn, perdre, guanyar, trampes...
• Relacionar
intuïtivament el llenguatge oral amb la imatge del joc.
• Fer
suposicions sobre els resultats de les accions realitzades i comprovar-ho.
De llenguatge matemàtic:
• Utilització del
nombre natural per comptar.
• Dominar la
lectura dels daus.
• Distingir les
nocions espacials de situació i direcció
• Realitzar
classificacions i seriacions
• Distingir
colors, formes geomètriques planes i en 3D, etc.
• Plantejar
hipòtesis i planificar les primeres estratègies de joc.
Relacionats amb
la descoberta d’un mateix i dels altres:
• Escoltar
atentament quan es presenta un joc i s’expliquen les seves normes.
• Respectar les
aportacions i el treball dels altres.
• Mantenir
l'atenció i l'esforç necessaris per acabar els joc començat, és un joc de grup
i que un company abandoni la partida afecta al transcurs del joc.
• Relacionar les
pròpies emocions, reaccions i estats d'ànim amb els dels companys i les companyes
(guanyar-perdre)
• Manifestar i
captar diferents estats emocionals i afectius: enuig, placidesa, alegria, etc.
• Mostrar
col·laboració i responsabilitat en el manteniment i cura dels materials, estris
i espais col·lectius.
• Interioritzar
normes de comportament i respecte pròpies d’una activitat en companyia i
reglada.
• Comunicar-se, relacionar-se
i col·laborar amb els companys del joc.
• Verbalitzar si
el joc ha agradat o no i el per què.
I molts
aprenentatges més que segur que en aquesta llista no apareixen.
Per últim, i
sempre que sigui possible, resultarà molt beneficiós i recomanable que juguin
entre infants de diferents nivells i edats per tal de potenciar la
col·laboració i el respecte. El fet d’ajudar a algú amb allò que no els surt o
no entenen fa millorar l’autoestima i ajuda a comprendre que tots som diferents
i no aprenem a la mateixa velocitat.
Per acabar, no
puc dir res més que: VISCA ELS JOCS DE TAULA!! Que mentre existeixin tindrem un
recurs ple de possibilitats per a totes les edats.
Algunes idees i
punts d’aquest post han estat extretes del Dossier de “Jocs de taula” del CAE
en el qual també trobareu un recull de jocs de taula classificats per edats
molt complert.
Espero que sigui
del vostre interès i prometo no trigar tant a fer el següent POST jeje
PAULA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada