divendres, 16 de desembre del 2016

QUIN CAOS D’HABITACIÓ! – PROPOSTA D’AULA

Mestres, pares, mares, amants de la literatura infantil... avui us porto un conte la mar de divertit i quotidià amb infinitat de possibilitats per a treballar a l’aula. Aquest conte és, com el títol bé ho delata, “Quin caos d’habitació!” de Xavier Salomó. Sí, efectivament és un dels contes de la meva petita biblioteca de mestra en construcció (i dic en construcció perquè mai en tindre prou i sempre anirà creixent més i més).



Com us he dit a l’inici d’aquesta entrada, aquest conte resulta divertit i proper als infants ja que tracta el desordre d’una habitació infantil, més concretament la d’en Pau. El que comença sent un desordre moderat, gens lluny de qualsevol habitació, acaba sent, al final de la setmana, un gran embolic on n’és impossible trobar-hi res, fins i tot pels lectors. Durant el transcurs dels 7 dies d’una setmana el pare d’en Pau li demanarà, cada matí, que endreci l’habitació i agafi diferents objectes cada vegada més difícils de trobar. I és aquí on hi entra la participació del lector que haurà d’ajudar a en Pau a buscar allò que el pare li ha recordat.
Quin caos d'habitació! de Xavier Salomó

D’altra banda, aquest àlbum il·lustrat tracta la relació afectiva entre un pare i el seu fill, una relació d’afecte, estima i respecte. Així doncs, en aquest conte podrem veure el dia a dia d’una relació afectiva divertida amb la que alguns pares i mares s’hi sentiran identificats. No us dic cap secret si us afirmo que durant els dies laborals la pressa pels matins és un clàssic a moltes llars i en molts adults. A casa d’en Pau també s’hi respira aquest ambient pels matins. En canvi, els matins de l’esperat cap de setmana són ben diferents i reforçaran aquesta relació pare-fill.

Quin caos d'habitació! de Xavier Salomó

A la pàgina web Som el que llegim de l’editorial Cruïlla hi trobareu un vídeo on en Xavier Salomó ens en fa una recomanació directa del conte i ens explica les seves motivacions a l’hora d’escriure’l. Val la pena sentir-lo.



En aquesta mateixa web també hi podem trobar un RECULL D'ACTIVITATS proposades per Martina Fittipaldi, membre del grup de recerca GRETEL i docent del màster en Llibres i Literatura per a Infants de la UAB, per a treballar més detingudament aquest divertit àlbum il·lustrat a la nostra aula d’infantil. Són propostes reflexives i que potenciaran la conversa entre els nostres petits lectors.


Des del meu punt de vista, amb aquest conte podem treballar diferents aspectes a l’aula d’infantil i d’una manera molt lúdica i motivadora.

El VOCABULARI. Com és evident, en un llibre com aquest, ple d’objectes, hi podem treballar molt vocabulari. A més, l’autor ha picat l’ullet als dibuixos animats i hi fa una especial dedicatòria a la majoria de pàgines del llibre fent aparèixer elements de diferents protagonistes com l’Spiderman, conegudíssims pels nostres menuts. Aquesta picadeta d’ull animarà als infants a explicar moltes experiències personals.

La SEQÜENCIACIÓ D’ESCENES amb el transcurs de la setmana i com aquest temps afecta a l’habitació. Així doncs, les il·lustracions d’aquest conte són ideals per al treball del pas del “temps” i la seqüenciació de moments. Aquesta habitació experimenta molts canvis en una setmana, aprofitem-ho.

Les EMOCIONS. Cap conte deixa indiferent i molt menys aquest. A més, com a mestres, mai hem de deixar passar l’oportunitat de preguntar per emocions i sensacions als nostres infants. D’aquesta manera fomentarem l’expressió verbal dels sentiments i emocions i coneixerem una mica més als nostres alumnes. Podem preguntar, per exemple: com es senten ells en els diferents moments de la setmana; com es sentirien si tinguessin aquesta habitació; quin és el dia que es senten més contents i per què; i un llarg etcètera.  

Les RELACIONS AFECTIVES ENTRE ADULT-INFANT. És un tema molt delicat alhora que necessari de tractar. Així doncs, sense deixar de banda les emocions que sempre ens acompanyen, podem preguntar per les rutines de cada infant pels matins i com el pare o la mare el desperten. També podem parlar de com és la relació entre en Pau i el seu pare i què és el que més els agrada d’ells.

 L’AGUDESA VISUAL i la recerca d’elements. Com bé us he explicat a l’inici del post i com podeu veure a les imatges, aquest és un llibre on els objectes no hi falten a cap pàgina i gràcies a això resulta molt fàcil i atractiu crear un joc de recerca.




Aquestes en són només un petit tast de les possibilitats que té el llibre. Com ja sabeu, ja m’aneu coneixent, sóc una gran fan dels contes com a recurs educatiu i considero que tots ells tenen tantes possibilitats de treball com imaginació tenen els/les mestres. I aniré més lluny afirmant que tot es pot treballar a través d’un conte. Tenim la gran sort de disposar de grans autors i il·lustradors amb mil idees i que no paren de crear, no deixem passar aquesta oportunitat. A més, a l’etapa d’infantil gaudim d’uns lectors que es captiven fàcilment amb qualsevol historia per més vegades que l’hagin sentit.




Tots portem un LECTOR dins, només cal trobar el llibre que ens ATRAPI!




No marxeu massa lluny que en breus torno amb BONES NOTÍCIES!!



US PODEU DESCARREGAR LES ACTIVITATS AQUÍ!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada